söndag 17 augusti 2014

Rosa Bandet





Har virkat en ruta och ett rosa band. 
Hade tänkt att sätta rosabandet på rutan men det blev en liten säkerhetsnål på baksidan istället.

Jag kopierade den här texten från Facebook

Jag fick en galen idé! Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under oktober månad varje år och bekämpar bröstcancer genom att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om sjukdomen och driva opinion.
Jag tänkte att vi skulle hjälpa till genom att virka ENFÄRGADE s.k. "mormors-rutor" i valfri design i olika kulörer av ROSA. Jag tänker att rutorna ska vara 15x15 cm och virkas med nål 3-4,5 och minst 50% bomull. Storleken på rutan är viktig för att hopsättningen ska bli bra.
Om ni skickar rutorna till mig, sätter jag ihop dem till en filt och ser till att starta en insamling där man kan skänka en summa och samtidigt vara med i utlottningen av vår filt. ALLA pengar går till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.
För att förvalta arbetet, tänker jag också att ni skickar med mönstret, så sätter jag ihop en bok om alla våra rutor. Jag ska försöka trycka den och viss del av priset kommer då att gå till Cancerfonden. Här är det viktigt att ni kontrollerar upphovsrätten innan ni delar mönstret till mig, man kan fråga den som har gjort ursprungsmönstret om det går bra att publicera. Alla namn kommer att stå med i boken och även länkar till godkända mönster.
Självklart kan man delta med en virkad ruta utan att dela mönstret.

Tycker det var så bra och fin idé, kan bara inte gå förbi ett sånt inlägg, vill ställa upp och hjälpa till.

Ska skriva någon annan dag vad jag tänkt göra på min kurs i september. ;-)









6 kommentarer:

  1. Bra gjort av dej att virka en ruta . jag kan inte virka!!!!............Ja det är gott med vänner som tänker på en.Men du.... har du varit i kina i veckan :-) ,Köpte du något? Ha en bra dag Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken utmärkt idé'. Vem är det på Facebook som tar hand om rutorna? skulle vara kul att skicka en ruta. Har massor av rosa garn i mina gömmor. Kram

    SvaraRadera
  3. Hej fine vännen.
    Vilken jättebra idè du har. Låter klokt och fint att gjöra en sån här sak.
    Nu Äre bara en sak......jag vet inte hur man skickar en bild till någon. Jag kanske fattade fel? Jag får läsa om ditt inlägg en gång till så kanske jag fattar haha...
    Har ju varit ledig 2 månader samtidigt som hjärnkontoret haft stängt hehe.

    Ha en JÄTTEFIN söndag nu.
    Kraaaaam fina bloggvän.

    SvaraRadera
  4. Vilket fint rosa band!

    Skönt att hissen fungerar nu, men ja jag tycker så synd om de gamla som fick hämta sin mat där nere. Det borde de ordnat med så att någon bar upp den åt dem.

    Vad roligt att du gillade bilderna. Det var jättekul att vara där och titta och jag hoppas de gör fler sådana här evenemang snart igen.
    Hur de fick upp sanden sedan det har jag ingen aning om haha.

    Ha det nu så bra under tiden jag är borta så hörs vi när jag kommer hem.
    kramar

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Så kul det hade varit om jag kunde virka.Men nu kan jag inte det.
    Men verkligen bra ide tycker jag det var.Tipps på facebook finns en tjej som virkar ugglor och annat fint.Hennes blogg heter En kopp kaffe.Titta in får du se!
    Kram,Inger

    SvaraRadera