söndag 20 januari 2019

Hårmode från 80-talet.







 80-talet: Såväl kvinnor som män permanentade och slingade håret.
Krusat hår samt stora upp sprayade luggar var populärt.







Jag har stickat vantar till mej, dom är varma och sköna för dom är stickade i 100 % ull.
Dom till vänster är maskintovade. Lovikavantarna är valkade för hand i såpa.






lördag 12 januari 2019


Frisyrer från 70 talet






70-talet: Målet var att man skulle se fri ut. Kvinnorna lät håret växa fritt, hade ofta mittbena och lät håret hänga fritt ner på ryggen.





 Männen lät hår, skägg och polisonger växa ut.





torsdag 10 januari 2019


Frisyrer från -60 talet.






60-talet: Kvinnliga frisyrer byggdes antingen på höjden med en knut eller mera bakåt på toppen med löshår och tupering.

Jackie Kennedy och Brigitte Bardot var förebilder.

Männens frisyrer var från början korta, kammade i sidbena.
Men när Beatles slog igenom började plötsligt männens hår att växa..........








Raggsockor som jag har stickat till mina Barnbarnsbarn.






söndag 6 januari 2019


Frisyr från 1950-talet.







Hårmodet har förändrats genom åren.
På 50-talet: var svinrygg vanligt på kvinnorna.
Elvis Presley var förebild för männen, med svart
hår och lock i pannan.









 

onsdag 2 januari 2019


Jod kan inte din kropp klara sig utan.







Jod Finns i sköldkörteln där det reglerar både kroppens ämnesomsättning, utveckling och tillväxt.

Du hittar det i: Skaldjur, tång, solroskärnor, grönsaker som har vuxit i jodrik jord och matvaror med tillsatt jod som till exempel salt.





När jag var liten tävlades min pappa och jag om vem som skrev det nya årets siffror först.
Var tar tiden vägen redan 2019







lördag 29 december 2018

 Varför behöver vi Zink?








Zink ingår i flera enzymer och spårämnet spelar en viktig roll för allt från immunförsvaret till kroppens förmåga att ta upp A-vitamin och producera spermier samt fostrets utveckling.

Du hittar det i  Fisk, fullkorn, havregryn, mandlar, sesamfrö och linser.





En fin isskrapa som vårat 5-åriga barnbarnsbarn köpt till gammelmorfar som inte gillar snö.





tisdag 25 december 2018

Järn är en mineral som inte kroppen klarar sig utan.






Järn utgör en viktig del av proteinet hemoglobin som finns i de röda blodkropparna, som ser till att syret transporteras runt i kroppen. Järn används dessutom vid energiomsättningen.

Du hittar det i  Fisk, rött kött, inälvsmat, baljväxter, torkad frukt, bladgrönsaker, fullkorn och rödbetor.





Enligt bondepraktikan så stämde det gamla ordspråket denna jul.

Anders slaskar
Julen braskar








lördag 15 december 2018

Utan mineraler så klarar sig kroppen inte.







Krom Fungerar som ett hjälpämne till hormonet insulin som ser till att kroppens celler får ta del av det nödvändiga sockret.

Du hittar det i Fisk, skaldjur, ägg, ost, fullkorn, potatis och färsk frukt.









Oj nu är det inte många dagar kvar till Julafton, redan 3:e advent.














söndag 9 december 2018

Ännu en mineral som är viktig för kroppen.








Mangan är en viktig beståndsdel i flera enzymer i kroppen och har betydelse för både nervsystemet, hjärnan och skelettet.
Du hittar det i Grönsaker, hassel- och pekannötter, tång spenat, bär, korn och brunt ris.






Idag är det andra advent. Glöm inte att släcka ljusen när du lämnar rummet eller går ut.





onsdag 5 december 2018

En mineral som är bra för kroppen.







Koppar ingår i en lång rad enzymer och stärker både immunförsvaret och och skelettet och är nödvändigt för omsättningen av järn.
Du hittar det i Honung, musslor, ostron, lax, havre, nötter och korn.




  

Ett önsketräd för mej.






söndag 2 december 2018


Utan mineraler fungerar inte kroppen.






Selen Är först och främst en viktig antioxidant, det vill säga den motverkar åldrandeprocessen och stöttar levern, immunsystemet och hjärtat. Selen är även bra för håret och huden.

Du hittar det i: Avokado, kål, lök, vitlök, kött, skaldjur och fullkorn.





Redan första advent och julen närmar sig med stora steg.



söndag 25 november 2018

Kalium är en mineral som är bra för kroppen







Kalium är helt nödvändigt för att upprätthålla vätskebalansen i cellerna och för kommunikationen. mellan nerver och muskler.
Tecken på kalciumbrist är diarré, illamående och vätskeförlust.
Du hittar kalcium i
Bananer, päron, vindruvor, tomater,citrus, avokado, gröna bönor, linser, morötter. yoghurt och kalkonkött.