tisdag 16 september 2014

Kändes nästan som jag var på rymmen från Bloggen :-)



Förra veckan hjälpte jag till att baka till 1-års kalaset. Var lit, näe det  mycket planering innan torsdagen var full fart på flitiga händer som virkade RosaBand Här är ett av dom jag gjorde gör lite olika. Det är jag som håller i kursen på torsdagar i September




Jag hann med att sticka ett par mini lovikkavantar



Rubb och stubb
Detta uttryck som betyder hela rasket eller alltihop kommer från lantbrukets skördande.
Bara stubbåker återstår när säden har skördats och rubb var ett dialektalt uttryck för fjolårets stubb
Med rubb och stubb menades årets och fjolårets stubb.






10 kommentarer:

  1. Det uttrycket har vi här nere i Skåne också! .....Jag har fixat alla adresserna nu! Det är viktigt med punkter och kommatecken . Kram!

    SvaraRadera
  2. nej...men vad gulliga små lovikkavantar !! och en så söt rosaband !
    jag älskar sådana här små handarbeten och hemslöjd,
    men själv är jag dålig på handarbeta.

    ha det gott, kram !!

    SvaraRadera
  3. Intressant att veta var uttryck kommer ifrån. Ibland har det en ganska naturlig förklaring, som man aldrig funderat över. Jag gillar dina minivantar. Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för berömmet. Ni är så många snälla själar som gör mig så glad.
    Ja men visst är hästar ett vackert djur. Jag var en riktig hästtjej när jag var yngre och jag saknar den perioden så himla mycket. Hade jag haft möjligheten hade jag börjat igen.
    Vad skönt att höra att läkarbesöket gick bra. Nu får vi hoppas att du får ut något bra av röntgen också.

    Var rädd om dig!
    kram

    SvaraRadera
  5. Det var fint band och vantar du stickat. Har iste varit närvarande vid bloggen eller datorn mycket senaste tiden.
    Men nu ska jag skärpa mig och bli som förr igen.

    Ha det riktigt bra

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ikväll ska jag också äntligen få sätta händerna i lite garn :)
    Kul med 1-års kalas :)
    Fint rosa band och fina vantar :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. mina kommentarer kommer inte fram ???

    SvaraRadera
  8. Mors,,kikar in med en liten Hösthälsning..Haé Kram.

    SvaraRadera
  9. Så fina vantar! :) Har precis likadana, fast större då! ;) hihi SV: Jag vet att hon tar medicin när det är som värst runt hösten/vintern men hjälper inte speciellt mkt.... OJ, hon är precis tvärt om, behöver värmen för att må bra! Så olika det är... Jaa, och nu blommar det lila blommor ute i trädgården. Vet ej vad dom heter men är giftiga har jag hört. hehe Ta hand om dig, nu är sommaren slut i princip och hösten på ingång. :) Kram

    SvaraRadera