onsdag 27 februari 2013

Vild och vacker!




McHamburgare

McHarley
Änglagott!

MaCuno
För McnyBurgare!

McKnäck
Seg och hård!
 

Kärt barn har många namn.
Vägvårda, Blåblinka, Blåblinkegräs, Jernört eller Cikoria.
Traditionell kulturväxt som förr användes mot magåkommor.
I ransoneringstider torkades och maldes roten och användes som
kaffesurrogat. Idag odlar vi främst Cikoria i naturträdgårdar,
på ängar och örtagårdar men den förekommer även vilt på kalkrika
kulturjordar i södra Sverige. Somliga tycker om att ha bladen och
blommorna i sallad. Smörstek eller blanchera gärna bladen för att
mildra den bittra smaken. Cicoria är även skön att se på. När Blommorna
lockas fram av solen sprider de ett gnistrande blått ljus omkrig sig. Den
speciella ljusblå nyansen gör denna vackra vildblomma särskilt värd att
odla. Den är flerårig


 
Synd att den blir så hög, inget att ha som balkongväxt för den blir 70 cm.
 
 

 

9 kommentarer:

  1. Cikoria är vacker ,kanske något för min trädgård..
    Jag tar skatan med mej fler gånger när jag ska handla.Jag trodde att orkideer skulle ha varmt.Det går bra med vita snurrisar om du inte har någon färg . Det går bra med två veckor på kakorna .Men snälla jag måste betala dom,annars blir jag ledsen.Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja Grattis,sen kanske men inte för sen..Ja Cikorian som kaffeersättning är välkänt,men jag visste inte att den används så som du berättar..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Jag har min Orkidé i en glaskanna med glaskulor i botten,,jag ser till att det alltid finns några dl vatten i kannan...Ja det skulle du gjort,kanske snurrestrumpa hade gett någon krona..Haé Kram.

    SvaraRadera
  4. Jo det är klart att du måste gå upp tidigt och sådär innan byggarbetarna kommer in till dig. Hur går arbetet för dem, börjar du se något resultat och slut på "helvetet" ännu?

    Vi har haft två fina dagar i Göteborg, men i natt har det kommit snö igen och nu är det fina vädret borta:(

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Tittar in och säger hej. Jag är lite dålig på att skriva i bloggarna jag besöker. Har lite svårt att sitta vid datorn. Men idag. idag vill jag försöka . Hoppas du har en solig dag. kram Jaja

    SvaraRadera
  6. jättefin blomma verkligen! :D SV: Ja verkligen, har haft en fin dag med sol och 7 plusgrader här. :D Så jag tog faktiskt sneakers föut ist för vinterskorna. Underbart! :D Kram

    SvaraRadera
  7. Cikoriakaffe lär vara beskt, men jag har aldrig smakat det. Hoppas inte att det blir aktuellt igen. Kramar

    SvaraRadera
  8. Jag skulle ha hela lägenheten fylld med garn om jag hade haft råd och fått för sambon hehe :)
    SKönt med något avkopplande då.
    Ska kika in där och se vad som finns :)
    Fin blomma :)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej vännen!
    Har pysslat på och ska sova nu! Blir bara borta över dagen men kommer inte hem förrän sent, om tåget går i tid!
    Hoppas lukten försvinner snart, hörde en kompis som skulle få en sak reparerad men de använde ett lim som gjorde att de inte kunde vara i lägenheten, inte bra!
    Jag ska roa mig med att gå till jobbet, hoppas det inte är så halkigt och att det är mindre pölar överallt!
    Hoppas du får en fin torsdag!
    Kram Elenor

    SvaraRadera