söndag 22 mars 2015

Det tar sig :-)






Min kurviga löpare.

I torsdags skulle man lägga ut alla tygbitar på tyget som jag ritade streck i 45 grader och med mm, man fick inte dra för hårt så tyget åkte iväg när det skulle strykas fast. När det var klart fick man stryka på vliseline på baksidan sen skulle man markera med 4 mm för att ha något att fästa snedslån i och klippa bort tyget.







Av en tygbit som var 85 x 90 har jag skurit på skrådden för att få till snedremsorna. Med rullkniven går det lätt. Jag vill att mina snedremsor ska bryta av med de blåa tygerna.




På torsdag ska vi ha med tyg som ska vara på baksidan.




På torsdag  ska det packas och vi ska flytta till ny lokal. Kommer att bli så trist att lämna det gamla huset. 


Vad betyder:  Be någon dra åt pepparn eller dra dit pepparn växer.
Motsvarar dra åt helvete. Önska någon långt bort.
Känt sen 1500-talet. 
Avsåg något land lång bort där peppar odlas.
Spansk Peppar




16 kommentarer:

  1. Hej du,,Kul att se hur din duk växer fram..
    Ja skitväder har även jag i dag,flyger lite snö ibland,,men mest gråkallt..Kan ana att det finns en sol bakom allt det gråa..
    Länken som är med i din kommentar tillbaka till din blogg funkar inte..Haé Kram

    SvaraRadera
  2. Det där såg klurigt ut!!
    Intressant om uttrycket !

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Ska bli spännande att se när duken är klar. Hoppas det går bra med flytten till nya stället för er grupp. Jag måste ta och plantera snart, inte hunnit med det ännu. I helgen har mamma varit på besök, så vi har börjat tömma lådor i pysselrummet och bakat. Lite promenader har vi hunnit med också. Skönt att börja komma igång lite i alla fall. Lycka till med teststickandet och hoppas det går bra med dregellappen också.
    Sköt om dig!
    Kramar Elenor

    SvaraRadera
  4. Ett otroligt jobb med den där löparen, men resultatet blir ju klart toppen. Rullkniven är perfekt. Jag använder den i stället för sax när jag ska klippa ut större mönster. Det blir aldrig hackigt. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  5. Tack för du ville skriva inlägget! :) Det var uppskattat :)

    Kul du gillade och läsa om hur Hugo kom till världen :)

    SvaraRadera
  6. Hej igen Gun-Britt !
    Trodde först att du håller på att göra ett lapptäcke, men det blidde en
    kurvig löpare !
    Men hur kunde jag tro på det viset ? Kanske för att det var så vackra lappar !

    Ja, det är alltid lite tråkigt att flytta, och så arbetsamt ! Men det kan ju blir också
    något nytt och inspirerande med flytten !

    hihi....dra åt helvete har du väl aldrig sagt ? eller har någon sagt så till dig ?

    Minns inte om jag sagt till någon på det viset, kanske i tankarna ?
    Och ingen har sagt till mig så att jag hört, men säkert bakom min rygg, hahaha !

    Spansk peppar, är det inte chili peppar ? Jag äter och använder chili peppar !

    Ha nu en skön dag ! Bamsekramar till dig !

    SvaraRadera
  7. Ska bli kul och se när din duk är helt färdig. Jag tycker den blir grymt fräck. Du är så duktig som alltid.

    Ni kommer säkert får det bra i de nya lokalerna också. Det är ju egentligen inte platsen som spelar så stor roll, utan människorna som är där:)

    Vad roligt att du njuter av mina bilder. Nu har jag bara något enstaka Lanzarote inlägg kvar, sen får det bli vanliga inlägg ett tag tror jag. Tänk vilken tid det har tagit för mig att gå igenom bilderna och skriva inläggen denna gången. haha.

    kram

    SvaraRadera
  8. Hejsan, fin blogg :D
    Kika gärna in min! Har dessutom en frågestund nu också.
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Hoppas att din dator håller sig.Ble det bra det där ni skulle göra på kursen?
    och vilken grå dag i dag!
    Kramar,Inger

    SvaraRadera
  10. Halloj och godmorgon fina bloggvän.
    Sååå pysslig du är.
    Haha.....dra dit pepparn växer???....Hmmm....säger man det idag måntro? Ett roligt utryck Äre.
    Om jag skulle säga nåt sånt om jag skulle bli förbannad...(händer sällan) så skulle nog folk gapskratta åt mig. Jag skulle nog se ut som en kattunge som försöker sig att göra sig stor och burra upp pälsen hihi.
    Goa du.....Ha en fin helg nu.
    Varm och go hjärtlig kram Only 4 you!

    SvaraRadera
  11. Ja jag har haft en blå orkidee en gång i tiden.
    Mössan är klar men ska bara orka fästa garnet och blocka den haha.
    Fin duk du gör :)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hej på dig!! :) Spansk peppar ser stark ut! :P SV: Jag åkte till London i måndags och kom hem i fredags. ;) Har haft en finfin resa med massa shopping. hihi Ta hand om dig och hoppas att det går bra med flytten.Kram

    SvaraRadera
  13. Jag önskar dig glad Påsk!
    Nu har du väl flyttat kurslokalen?
    Kram,Inger

    SvaraRadera
  14. Hejsan..Kikar bara in för att ropa GLAD PÅSK..Haé Kram.

    SvaraRadera
  15. Hej Gun-Britt !
    Vill önska dig en jättehärlig och rolig GLAD PÅSK ! med god mat, sol och värme !!

    och bamsekramar till dig !

    SvaraRadera
  16. Du är rolig och härlig du.
    Trist att flytta om man redan trivs.

    GLAD PÅSK underbara bloggvän.

    Kramelikram.

    SvaraRadera