måndag 8 september 2014

Ordstäv då och nu....





Ordspråk på Svenska har en ålderdomlig språkdräkt. De talar om bondesamhället, hantverkare, gamla substantiv som inte längre används.



Förr: Göra höna av en fjäder
Nu: Mycket skit för lite tweet

Förr: Kläderna gör mannen
Nu: Statusraderna gör människan

Förr: De både värmer och klär sa gumman om löständerna
Nu: Små ben springer bättre sa kontoristen och satte stegmätaren på barnet

Förr: Först till kvarn får först mala
Nu: Först i kön får gå i bästa skolan

Förr: Lugn som en filbunke
Nu: Stilla som Stockholmstrafiken



Förr: Ont krut förgås inte så lätt
Nu: Köpta äpplen ruttnar aldrig

Förr: Det hade varit i säck, innan det kom i påse
Nu: Först till USA, sen till Sverige

Förr: Högmod går före fall
Nu: Skryt ger sällan flyt

Förr: Liten tuva stjälper ofta stort lass
Nu: Liten bugg sabbar ofta stora program 






8 kommentarer:

  1. Ordstäven från förr kunde jag ,men inte de nya.......Kjell ville helst upp i luften själv.Ja det var Oliwer som hjälpte mej att häfta fast tyget! Kram!

    SvaraRadera
  2. det skriver jag också, "ditten och datten", precis som du säger !
    det var kul att läsa här ! ha det gott...Amanda !

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt roligt underhållande inlägg vännen.
    Jag läser och kommer ihåg från förr å nu.
    Många talesätt.
    Nu ska du ha det jättegott vännen.
    En sköööön och mysig tisdag till dig.
    Kramkram.

    SvaraRadera
  4. Allting förändras....t.o.m. ordstäven. En del hade nog blivit ganska obegripliga annars idag. Kram

    SvaraRadera
  5. Haha det här var lite roligt att läsa.

    Kul att du gillade bilderna. Jag hade inte så god tid på mig, batteriet på kameran höll på att dö, sedan så stängde Liseberg och då slutade hjulet att snurra och det var just snurren jag ville åt. Så det får bli en ny runda dit en annan dag och fota hjulet igen haha.

    Jo men det är ganska mycket tjejer som kör folkrace, väldigt häftigt faktiskt:)

    Men vad bra att du fått en läkartid nu då, då hoppas jag det går bra imorgon.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tyvär gäller inte talesättet att man ska ta seden dit man kommer.
    Ja,vännen,mina bilder gör jag mest själv.Målar bakgrunden i art rage.Men hackspetten är från ett bokmärke, som jag klämde in med photoshop.Kram,Inger

    SvaraRadera
  7. Tack :)
    Hösten är verkligen fin med alla färger.
    Ja det kan vara bra att ha någon att visa, har kursen börjat än?
    Kram

    SvaraRadera