fredag 9 december 2011

AnnaDagen dags att lägga lutfisken i blöt.

Dagens Hoppsan
"Jag betraktar inte det här som något svartjobb. Det är när man hyr in tjänster från ett yrkesmässigt företag på marknaden och betalar en icke avtalsenlig lön. Och det är det inte frågan om i det här fallet."
Gudrun Schyman om sin 16-åriga städflicka som hon hade betalat med svarta pengar

Dags att lägga lutfisken

i blöt

Den 9 december på Anna dagen skall lutfisken
läggas i blöt enligt gammal tradition. Åtminstone
om lutfisken skall vara klar till jul. Men nu
förtiden behöver vi inte bekymra oss så mycket
om det då vi oftast köper fisken fryst eller
vacuumpackad, färdig att tillaga.
Grattis till min dotter som har namnsdag idag.
 

4 kommentarer:

  1. Godmorgon! Kom att tänka på när alla de som har "löstutar och anknäpp blir gamla och kommer på hemmet..Fniss ingen vacker syn precis..Klart vi gör muffarna olika.Kanske med initialer i pärlor på?Du kan ju det nu.Ser inget foto av dej. Morgonkram!

    SvaraRadera
  2. Okej, jag gillar även stekt sill som typ är inlagd.
    Åhh jag vill med ha snö men här är plusgrader och regnar.
    Gillar inte lutfisk! Hälsa henne grattis på namnsdagen :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Blåsigt idag och mer snö ska komma idag och i helgen! De hade fått mer ordning men många kartonger kvar, gick dock bra att äta och surra! =) Hoppas knäet lugnar ned sig snart!
    Måste kolla in hans kalender, hinner som inte med nu, ska slå in julklappar ikväll!
    Ha en fin dag!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  4. Har inte lagt nån lutfisk i blöt men väl migsjälv som vi gör på fredagarna (borde byta namn på dagarna.... Fredagen är för oss lögardagen) Jag älskar snö (kom som en överraskning, eller) men idag fick jag nog (iaf gör en stund) Sköt en vagn med 4 cm breda däck och 13 cm i diameter med en elev i oplogat i 1½ km..... PUST!!!!

    SvaraRadera