lördag 18 juli 2015

Virka med Rosa och liten klänning





Virka Rosa.






» Hem» Insamling» Virkerskor» Bilder» Om

Virka Rosa med We - En galen idé!

Vi är ett gäng virkerskor som har virkat filtar med rosa rutor till förmån för kampen mot bröstcancer. Förra året resulterade det i fyra filtar. Filtarna lottades ut till de som skänkte pengar till Cancerfonden och vi fick ihop 10950 kr.

Nu gör vi det igen!

I år går pengarna till BRO - Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, »www.bro.se
Vill du vara med? I så fall gäller följande:
  • Virka en ruta som är 15x15 cm - VIKTIGT!
  • Använd virknål 3-4,5.
  • Rutan ska vara i en eller flera rosa kulörer.
  • Garnet ska innehålla minst 50% bomull.
  • Fäst trådarna själv, tack!
  • Skicka rutan till mig:
    Wynona Ekesryd, Kungsgatan 15, 374 35 Karlshamn.
    Ange för- och efternamn samt ort.
    Sista datum för mottagande av rutor 2015-09-18.

Du kan virka en eller flera rutor. När du är klar skickar du dem till mig, så sätter jag ihop dem till en filt. Förra året virkades rutorna ihop med Tilda (vitt) och det görs även i år. Vill du bidra med ett nystan, får du det också.

Affisch

Vill du sätta upp en affisch om insamlingen, kan du skriva ut detta dokument [pdf]: » Affisch till insamlingen av rutorna.

Bok

För att förvalta arbetet, tänker jag också att ni skickar med mönstret, så sätter jag ihop en bok om alla våra rutor. Jag ska försöka trycka den och viss del av priset kommer då att gå till forskning mot bröstcancer. Här är det viktigt att ni kontrollerar upphovsrätten innan ni delar mönstret till mig, man kan fråga den som har gjort ursprungsmönstret om det går bra att publicera. Alla namn kommer att stå med i boken och även länkar till godkända mönster. Självklart kan man delta med en virkad ruta utan att dela mönstret.

Vinnarna 2014

Nu är insamlingen klar för 2014 och vi gratulerar de lyckliga vinnarna, STORT TACK FÖR ERA BIDRAG ♥♥♥
Jag vill även rikta ett tack för alla andra som bidragit till insamlingen, utan ert engagemang hade detta inte blivit av. Än en gång, STORT TACK för att era varma hjärtan finns ♥♥♥




Har stickat en liten klänning som ska värma en liten tös.
Resårstickningen gör att plagget kan användas länge till tösen.









7 kommentarer:

  1. Söt klänning! .......................Bra att jag har tränat på Kjell. jag fick tre kärnor Men det är bara en som överlevt. Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiskt galna virkerskor du (ni) är. HEJA heja . . . . bra initiativ . . .!!!
    Tyvärr kommer jag inte att virka tillsammans med er alla, hoppas du inte då tycker jag är en sämre person för det. Även om jag nog kan virka så är jag inte betagen i virknålen utan mera i en större 'pinne' att hålla i. Det är spaden, jag är en mullvad,
    fast jag kryper inte ner med hela kroppen, (ännu).
    *he he he*
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  3. Trevligt inlägg med tips på olika hjälpaktioner man kan delta i. Kul när det inte bara gäller att skänka pengar.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Önskar att jag kunde!
    Så roligt ni har som kan.Kram,Inger

    SvaraRadera
  5. Rosa är min älsklingsfärg !

    Läste nånstans att på 1700-talet klädde personalen på franska barnhem flickor i rosa och pojkar i blått för att skilja dem åt.

    Men den som i dag klär en bebis i rosa kan räkna med att folk kommer att tro att det är en flicka.
    Men så har det faktiskt inte alltid varit.
    Att klä barn i färgerna rosa och blått för att signalera könstillhörighet blev vanligt först kring sekelskiftet 1900.

    Vilken jättebra idè, att virka rosa filtar till förmån för kampen mot bröstcancer !
    Önskar all lycka till er alla virkerskor !

    Den bästa kramen till dig vännen !


    SvaraRadera
  6. Hej vännen !
    Ha det skönt i sommarvärmen ? eller i regnet !
    Kram på dig och ha en trevlig kväll !
    En lite hälsning från Amanda !

    SvaraRadera
  7. Vilken fin klänning, härliga färger. :D Du är så duktig!! SV: Jaså, du har en sodastream. Det skulle jag kunna tänka mig också. Gott med vatten! :) hahah barn är så härliga och går på en hel del.. Men bra att han trodde det var fanta ju! ;) Jaa, känns inte som sommar.. Bara regn hela tiden och inte så speciellt varmt om dagarna... Idag har det för ovanlighetens skull varit sol iaf! :D Kramar

    SvaraRadera