måndag 18 november 2013

Äldre man lurad av ett nytt tjuvtrick :-(




Nytt tjuvtrick i min byhåla. Fastighetstricket är bara ett av flera olika sätt att lura äldre.



Ringer på och säger att han är från Bostadsrättsföreningen och att han ska kolla värmen och kranpackningarna.



Mannen tror att den falske fastighetsägaren hade en kamrat med sig som smitit in i lägenheten och stulit pengar.

Man ska inte släppa in någon men det är ju inte lätt att komma ihåg när man är äldre.

Finns ju så många fula trick bedragarna försöker med.






12 kommentarer:

  1. Hej du,,Ja man blir inte förvånad,,skurtricken dyker upp i olika varianter,,det gäller att vara på alerten och vaksam..
    Ja när dom frågade om jag hade något att bidra med så sa jag nej,,men min bror är ju engagerad i föreningen och föreslog att,någon mössa kan jag lämna dit,,har nu 10 st att ge dom..Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag släpper inte in någon här som plingar på dörren. Oftast bryr jag mig inte ens om att öppna. Vill de något så får de komma tillbaka. Och är det något med bostaden de "måste" fixa så får de skicka ut lapp först.

    Jag äter inte müsli själv, men sambon säger att den jag gör blir sjukt mycket godare än köpt, så jag går på hans åsikt:) Just denna gången tog jag bara sådant vi hade hemma - och russin fanns inte hemma, konstigt nog. Nu har jag gjort ännu en sort fast med kanel och kardemumma krydda i också.

    Själv ger jag inget till tiggarna. Och om jag nu skulle göra det så skulle det vara en matbit eller en dricka kanske, men i övrigt nej, för jag litar inte på det där.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Ja gör så,10 nystan för en 100 lapp är ett kanonpris..Haé Kram

    SvaraRadera
  4. Man skulle vilja ta sådana på bar gärning!

    SvaraRadera
  5. Det finns alldeles för många oärliga människor i världen. Tyvärr är det nog omöjligt att skydda sig helt mot dem.

    SvaraRadera
  6. Tråkigt när de luras på det sättet!Det finns mycket galet som man kan hämta hem från nätet..Ska det bli ett helt täcke?? Kram!

    SvaraRadera
  7. Usch, det är så trist när människor lurar och är elak mot andra.. Hoppas att de slutar och istället hittar ett bra och snällt sätt att tjäna pengar på.

    Ha en fin måndag <3 Jennie

    SvaraRadera
  8. Usch så tråkigt när sånt händer.... När min farmor fortfarande levde ringde det på en försäljare en dag som ville sälja tavlor. Hon är så himla snäll och godtrogen så bestämde sig för att köpa en tavla, hon gav försäljaren rätt summa pengar och då frågade hon om ett glas vatten, visst sa farmor och tog med sig plånboken, tur var det för när hon kom tillbaka hade hon gått med tavlan i handen och pengarna! :( :/ Stackarn, trist att äldre ofta blir drabbade.... SV: haha jaa, en lång list blev det. Julklappar och lite till mig själv såklart! ;) Kramar

    SvaraRadera
  9. Åh sånt är så dåligt, blir så arg på sånt! Men tyvärr är många äldre lätta byten :(

    Nej det förstår jag, inget av det som stämmer alls med förra :)

    kram

    SvaraRadera
  10. Jag har beställt garn till tröjan nu :)
    Det går väl rätt fort att brodera vantarna? Trist att du ska behöva vänta på garnet så länge.
    Blir nog en fin sjal och fint halsband i inlägget under :)
    Usch jag tycker så synd om dom äldre som blir lurade.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej hjärtat! Det är för j-igt hur man kan göra så, speciellt mot äldre människor! Arbeta med hederliga jobb, tjäna hederliga pengar, vad är det för fel på det nu för tiden??? Nää stryk skulle dom ha, men det får man ju inte ge. Då blir man ersättningsskyldig till förövaren! OM någon skulle bryta sej in hos mej och jag skulle känna mej hotat får jag ändå inte ta till brödkaveln för att skydda mej. Nej då, låt förövaren ge sej på mej o slå ihjäl mej istället o så är det synd om den stackaren sen..... Man blir så ARG!!!!
    Mammas gamla granne 94 år hade en dam som ringde på o sa att hon behövde låna papper o penna för att skriva ett meddelande till en granne som inte var hemma. Han var så snäll o lät henne komma in. Då steg även en annan tjej in och började gå runt i lägenheten. Men då anade Sigge oråd o tog fram käppen o slog vilt i luften så dom häpna damerna fick brått ut genom dörren.... Tack o lov hann dom inte ta något. Suck! Heja Sigge! Önskar dej en underbar dag! Kram Charly

    SvaraRadera
  12. Attans bövlar, storstryk skulle dom ha som lurar äldre på det viset! Kramar

    SvaraRadera