torsdag 26 juli 2012

I år är rötmånaden 23 Juli - 23 Augusti!

På arbetet...

Två kompisar träffas på krogen:
-Min fru har anställt en ny sekreterare åt mig.
-Jasså, är det en brunett eller blondin?
-Han är flintskallig.
Rötmånad


Rötmånaden är ett begrepp i Bondepraktikan för en månadslång period i slutet av juli
 och början av augusti. Rötmånaden inleds enligt nutida svensk tradition i slutet av
 fruntimmersveckan, det vill säga något av datumen 22, 23 eller 24 juli och pågår
 till 22, 23 eller 24 augusti.
Historiskt hade man redan under romartiden konstaterat att maten höll sig sämre under
 eftersommaren, och man fastlade officiellt att denna tid började den dag då stjärnan
 Sirius i stjärnbilden Stora hunden första gången kunde iakttas i gryningen, och sedan
 varade i en månads tid, det vill säga från 22 juli till 21 augusti. Med syftning på
 stjärnbilden kallades perioden dies caniculares (= hunddagarna).



Månaden kallas rötmånad för att värmen och den höga luftfuktigheten som är vanlig vid denna tid på året ger gynnsamma förhållanden för bakterietillväxt, vilket gör att matvaror och liknande lätt blir skämda under denna månad.


9 kommentarer:

  1. Hejsan..Ja inte så konstigt att du hamnade i Ockelbo,när kartan var felvänd,,,,Ja tur att man kan få hjälp med datoriet när det spökar,i Vreta är det mulet och det blåser rätt friskt nu.Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Tack, ja det är alltid lika kul att träffa henne =) Får man se en bild på klänningen oxå, är övertygad om att den kommer bli hur snygg som helst =) kram

    SvaraRadera
  3. Rötmånad,,oj då,,då får man ara lite extra försiktig med hur man hanterar sina livsmedel,,men det brukar gå bra och gör nog så även i år när det inte är så varmt..Haé Kram.

    SvaraRadera
  4. Blev faktiskt bara till mig och sambon igår.
    Är klänningen kul att göra? :)
    Kram, ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  5. Hej vännen!
    Det var verkligen fuktigt på dansen igår, åskan och regnet innan hjälpte inte direkt + regnade medan vi var där också! Jag gillade drickyogurten, den var god! =)
    Hellmans finns lite överallt, så tror det blir enklare!
    Hittade du några gummistövlar idag?
    Jag har hälsat på en kompis idag, det var trevligt, lekt lite med deras son också! =)
    Nu är det packning som gäller ikväll!
    Kramar, Elenor

    SvaraRadera
  6. Är hem och hämtar kakel och fog och trall och färg och lite annat jox så man har nått jobb :D Mygg och knott!!!! Min vita takpanel är svartprickig..... Men så är livet :D Ha de så gott!!!

    SvaraRadera
  7. Usch ja, rötmånaden och hösten är här även om sommarvärmen är kvar. Tur att vi har kylskåp nu för tiden! :) Kram

    SvaraRadera
  8. Gillar inte rötmånaden. Jag är nojjig ändå när det gäller kylskåpsvaror när det är sommar. När jag var liten drack jag inte mjölk under sommarmånaderna. Jag tyckte den var äcklig då. kram anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick lära mej av en gammal tant att inte köpa leverpastej, köttfärs underrötmånaden.
      Tur att det finns kylskåp.
      Kram Gun-Britt

      Radera