onsdag 11 april 2012

Varmt om rumpan!

Försäkringscitat

Min bil stod perfekt parkerad när jag
backade på honom

Jag sa till polisen att jag inte var skadad, men när
jag tog av mig hatten, så upptäckte jag ett svårt
skallbensbrott

Jag tutade, men bilhornet gick inte för det
var stulet
Nu när det är cykeltider och lite kallt, kanske det här sadelskyddet värmer!?

Snyggaste sadelskyddet till din cykel

                          
Virkat sadelskydd.

Garn: Muskat  (Eller annat garn som passar til virknålen)
Virknål: nr 3
Virkfasthet: 19/20 halvstolpar(hst) med virknål nr3=10 cm.
Tillbehör: 140 cm svart bomullsband eller sammetsband.
Cykelsadeln virkas i ränder så här: Virka 1lm-rad med svart
 *Virka 2 varv med svart och 2 varv med vitt*, upprepa
 från *-* hela arbetet.
Virka 23 lm, vänd med 2 lm och virka hst tillbaka så här: 2 hst
i första och sista m=ökning. Varje varv vänds med 2 lm. Upprepa
 denna ökning på varje varv tills det är 39 m. Virka 6 varv utan ökning.
På nästa varv minskas 1 m i var sida genom att man virkar ihop de
 yttersta 2 m i var sida. Upprepa denna minskningpå varje varv 3 gånger=33 m
. På nästa varv minskas 2 m i var sida genom att man virkar ihop
 de 3 yttersta m. Upprepa denna minskning på varje varje varv tills du har 25.
På nästa varv minskas 1 m i var sida genom att man virkar ihop de 2 yttersta m.
 Upprepa denna minskning tills du har 21 m.
Virka 1 v utan minskning. 1 v med minskning (1m i var sida)=19 m
. Virka 3 v utan minskning, 1 v med minskning (1m i var sida)=17m.
 Virka 1 v utan minskning, 4 v med minskning ( m i var sida)=9m.
Kant: virkas i ränder som ovan. Börja med svart. Fäst garnet mitt bak
 med en smygmaska. Virka 2 lm. Virka ca 72 hst hela vägen runt längs
 kanten av sadeln (=ett antal maskor som är delbart med 5+2 m). sluta v
 med 1 sm i v 2:a lm i början av varvet. Virka ytterligare 6 varv med hst.
Virka 1 v med st och hål så här: Virka 5 lm *hoppa över 2 m, virka 3 st, 2 lm*,
 upprepa från *till* hela v runt och sluta med 2 lm i 3:e maskan i börja av v.
Virka sedan 1 v fm så här: 1 lm, runt var och en av de 2 lm virkas 2 fm, över
 var och en av de 3 st virkas 1 fm. Sluta med 1 sm.
Blomma: virka 3 lm med rött garn och slut till en ring med 1 sm. Alla varv
slutar med 1 sm.
V 1: 1 lm, 9 fm runt ringen
V 2: Virka * 2 lm, hoppa över 1 m och virka 1 fm i nästa m* upprepa *-* hela varvet är = 5 bågar
V 3: virka 1 fm, 4 st och 1 fm om varje båge
V 4: *4 lm, 1 fm i fm från v2* upprepa *-* hela varvet.
V 5:  virka 1 fm, 6 st och 1 fm i varje båge
V 6: *6 lm, 1 fm i fm från varv 4* upprepa *-* hela varvet
V 7: virka 1 fm, 9 st och 1 fm runt varje båge.
V 8: Byt till grönt. *9 lm, 1 fm i fm från v 6*, upprepa *-* varvet ut.
V 9: Virka 1 fm 12 st och 1 fm om varje båge. Tag av garnet och fäst.
Montering: Sy fast blomman i övergången mellan sadeln och kanten.
 Trä bandet genom hålvarvet och knyt en stor rosett mitt bak.

6 kommentarer:

  1. Så de kan få till det. Kram

    SvaraRadera
  2. Mors,,samma gråväder här,men uppehåll än så länge.
    Jag vet att det ingår fina bönor i Gevaliakaffet.
    Där ingår ca 7-8 olika böntyper..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Morn ! Tråkigt att jag inte kan virka.Skyddet hade passat till Cassandras cykel.(min gamla som hon fick)Ja man får hålla tummarna att sprutorna kommer att hjälpa.Har din gubbe en far som skulle behöva passning?? Ola,oliwer hade trevligt igårkväll.Mia och Cassandra var i trelleborg(Mia jobbade).Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  4. Skulle man kanske behöva.... om nu isen försvinner så att jag vågar cykla :D

    SvaraRadera
  5. nu har jag en datasnubbe här som ska hjälpa mig att länkla få se om det går. Kram syster
    Och polisen mitt i gatan står - kul _ min son är här

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Fint sadelskydd, jag måste ha ett nytt, mitt gamla går i bitar snart! Nya cykeln har dock bredare sadel så inte lätt att hitta rätt!
    Haft mycket att göra idag, så sitter med migrän och är på väg isäng!
    Ha en fin torsdag!
    Kram Elenor

    SvaraRadera