tisdag 3 april 2012

Hur många sockerbitar äter man på en dag?


Ordspråk från hela världen

Endast dina verkliga vänner talar om för
dig när du är smutsig i ansiktet.
Sicilianskt ordsråk

Med tid och tålamod blir mullbärsträdet
en sidenrock.
Kinesiskt ordspråk

Ära din gäst i två dagar, ge honom en
spade den tredje dagen.
Swahili ordspråk
Svenska rekommendationer säger att vi ska äta max 10 energiprocent socker per dag.
Det innebär att kvinnor inte ska äta mer än cirka 50 gram socker per dag och en man 65 gram
Omräknat i sockerbitar blir det max 15 respektive 20 sockerbitar per dag.

Produkt                                           Sockerbitar
2 dl maksatt fil
eller yohurt                                   5 st
Mjölkchoklad 100 gram               13 st
2 dl drickyoghurt                           4 st
2½ dl O'boy                                    5 st
1 dl fruktmüsli                              1 st
Tablettask 1st                                4 st
2 dl saft                                           5 st
Lösgodis 100 gram                         13 st
Slät bulle 2 st                                 1 st
2 dl fruktdryck                               5 st
2 msk sylt                                       4 st
1 msk marmelad                            3 st
Kanelbulle 1 st                              3 st
1 burk läsk 33 cl                            8 st
Chokladbiskvi 1 st                        6 st
2 dl glass                                        6 st

Satt och läste i senaste MÅBRA tidningen i morse när jag åt frukost. För mej var det bra att läsa om socker.
Finns några punkter jag ska ändra på.



7 kommentarer:

  1. Urr skrämmande läsning.... Så tror man många gånger man äter o dricker nyttigt och blir toklurad.... Jag ska lägga några påskkort (köpta, jag fuskar...) på lådan idag. Tycker det är så mkt roligare med post än sms o mail. Det blir inte samma sak, känns som man lägger ner mer tid o energi om man gör det på "riktigt..." Är du laddad inför turen på torsdag, blåkulla nästa?
    Kram Charly

    SvaraRadera
  2. Det finns väl bara en "riktig" garnaffär i uddevalla, de andra jag vet om är mer tygaffärer så det kanske är i den affären =)Du får fråga, spännande!! Tack, det är roligt att höra att mina amisar kan vara till glädje för någon. Ha en fin dag, själv ska jag tillbringa största delen av dagen på jobbet. kram

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Det finns verkligen socker i mer än man tror, bara att tänka efter lite innan, så blir det nog bra!
    Jo, jag har mailat odla.nu och frågat om tips för växthuset men tänkte att mina bloggvänner kanske hade tips också! =)
    Snön är kvar här, endst på vägar som den försvunnit! Vi har haft kallt, var -10 imorse!
    Häxorna är ju klart mysiga! =)
    Ha en fin dag!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  4. Där fanns en hel del att tånka på om socker.Det var kallt här imorse,men nu är solen uppe.Dom ska spara läsken!

    SvaraRadera
  5. det är socker i det mesta fast folk tänker bara på synligt socker. kram

    SvaraRadera
  6. kom in direkt nu från din kommentar

    SvaraRadera
  7. Mors,,Oj ser att man får tänka om,,mer socker än jag kände till i mycket..Haé Kram.

    SvaraRadera