onsdag 15 februari 2012

Äntligen kommer det utlovade receptet som jag lova dej, härliga tjej!



Fniss
En norrlänning var inställd till tinget i ett faderskapsmål. Han nekade bestämt till all inblandning och till sist tröttnade domaren på denna envishet.
-Men ni kan väl åtminstone inte neka till att ni och käranden varit intima?
-Nä, int vare en tima, men no vare en kvart.

Tekakor med solroskärnor
2 dl filmjölk eller lättfil
4 dl vatten
50 gram jäst
2 dl solroskärnor
1 tsk salt
 Ca 5½ grovt rågmjöl    (jag använder rågsikt)
Ca 7 dl vetemjöl           (jag använder vetemjöl special som är till matbröd)
Jag tillsätter brödkryddor också

1. Värm upp vattnet tills det blir fingervarmt, ca 40 gr. Blanda vatten och filmjölk eller lättfilen.
2. Smula sönder jästen och rör ut den i vätskan. Tillsätt solroskärnor och salt och brödkryddor.
3.  Ha i rågmjöl och vetemjöl, men spara lite av mjölet  till utbakningen Arbeta degen ordentlig och tillsätt mer mjöl tills degen har lagom konsistens, inte för fast.
4. Låt jäsa i ca 45 minuter
5. Knåda degen lätt och dela degen i 16 bitar rulla och kavla till tekakor.
6. Låt jäsa på ett dragfritt ställe i ca 30 minuter.
7. Grädda i 250 grader  ca  9 -12 minuter.



6 kommentarer:

  1. Tack vännen du kan tro att det värmde i hela mitt hjärta över hjärtekramen. Du ett förslag när du ska väga dej och inte få hår i ögonen ,har du ingen gammal badmössa du vet en sån med blommor på??Hoppas att svaren är bra ! Kramen!

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Bra med brödrecept! =) Har ett på knäckebröd med lite av varje som jag ska testa i helgen!
    Mamma pysslar, syster har gett upp och gav alla sina pysselsaker till mig i julklapp!
    Tanken var en tjejhelg i fjällen men pga mina allergier så kan jag inte åka med, så skickar bara muffins med dem!
    Jag fick panduro mailet också men inte hunnit kika, ska göra det senare!
    Hoppas du har en fin dag!
    Kramar, Elenor

    SvaraRadera
  3. Ja Petra är duktig,hon har skött klippningen av mitt hår i minst 20 år..Haé Kram.

    SvaraRadera
  4. Hej du,,Här är det busväder,blåser och snön yr,,Oki,skönt när man märker att vågen visar- och inte + Haé Kram.

    SvaraRadera
  5. Haha historian gick bra.... :)

    hoppas det gick bra hos läkaren :)

    håller med dig man kan visa kärlek alla dagar om året. :)

    kram

    SvaraRadera