söndag 5 oktober 2014

Vinsten från Farfar Hebbe





Vann fröer på en tävling hos Farfar Hebbe för flera veckor sen
Mina fröer fick ligga i blöt flera dagar. Efter några veckor börja det spira.
När jag tog in krukan fick jag se vad långa rötter som gömt sig i ytterkrukan



Varför heter det
Ha häcken full?
Detta uttryck för att ha mycket att gör, kommer från lantbrukets foderhäck, ett slags galler vid transport av hö.
 Ibland blev häcken helt enkelt full med hö.
Häck är också ett slags ställ över krubborna där stallhästarna får sitt hö.




11 kommentarer:

  1. Dina mespilas är nog f'ärdiga att få var sitt "hem" (kruka)...Jag åkte mycket MC och såg mycket spedway som kicka .. Kram!

    SvaraRadera
  2. I Hjo har vi sannerligen häcken full. Avenbokhäck cirkus 40 meter.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att läsa förklaringarna på olika uttryck. Hur ofta tänker man egentligen på var det kommer ifrån? Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Mina har inte kommit i krukan än.

    SvaraRadera
  5. Vad blir det för en blomma???

    SvaraRadera
  6. första gången jag hör vad "ha häcken full" betyder ! trodde alltid att det var
    något med för mycket arbete att göra.

    fina och långa rötter, en bild av konst !

    ha det gott kram och en fin start på veckan !

    SvaraRadera
  7. Själv har jag häcken full av jobb.
    Tittar in och önskar dig vännen en fin ny och skön vecka.
    Kramar i stort från mig.
    Hejsansvejsan på dig.

    SvaraRadera
  8. Vilken bra vinst!! :D Kul med växande ting! ;) Hoppas att du har en finfin måndag!! SV: Ja, godaste äggröran jag ätit! hihi Kramar!!

    SvaraRadera
  9. Så roligt! Jag har Mepilas som jag fått från Hebbe och dom är 60 cm och kraftiga nu! Jag undrar hur dom ska klara vintern nu! Dom har bott ute sedan i våras! Lycka till med dina Mespilas! :)

    SvaraRadera
  10. Skoj att du vann fröer. Jag är värdelös på sådant där med blommor och så, men jag önskar att jag kunde och vågade mig på att plantera och fixa haha:)

    Jo nog är det lätt att vara självkritisk med det man gör. Det är tur att det finns andra som är snälla och kan ge feedback på "jobbet" man gjort.

    Haha, det var samma sak för mig, när internet inte fungerade var det hur mycket som helst jag ville kika på, men när det väl kom tillbaka då kom jag inte ens ihåg vad det var:P

    Hoppas du har en fin vecka:)
    kramar

    SvaraRadera
  11. Mors,,Rackarns vad långa rötter dom fått,men dom ser ju jättefina ut,,dom kan nu bli "Särbos" i var sin kruka,verkar det som,,Jättekul att se dom så fina..Haé Kram.

    SvaraRadera